صفحه اصلی >> اخبار >> اخبار فعالیت های جمعیت >> بی نیازی و استغنا،انتخاب هدف برتر،مقاومت و استقامت شاخصه حضرت زینب است

بی نیازی و استغنا،انتخاب هدف برتر،مقاومت و استقامت شاخصه حضرت زینب است

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان سمنان گفت: بی نیازی و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ویژگی های آن حضرت است. این صفات نشان دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارت ها تا مرحله جان ایستادگی کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، وجیهه اشرفی در همایش الگوسازی از سیره حضرت زینب پیام آور عاشورا که از طرف حوزه علمیه خواهران نجمیه شهر سرخه و با همکارى هئیت رزمندگان شنبه گذشته برگزار شد بیان داشت: برای شناخت صحیح و کامل زندگی حضرت زینب(س) نیاز به یک مدل با شاخصه های متناسبی می باشد که بتواند تمام ابعاد زندگی این شخصیت ها را ترسیم و تحلیل نماید. بی نیازی و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ویژگی های آن حضرت است. این صفات نشان دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارت ها تا مرحله جان ایستادگی کرد.
وی در ابتدای سخنان خود به اهمیت الگو در تربیت انسان اشاره کرد و گفت: نقش بنیادین الگو در تربیت، بر کسی پوشیده نیست. صرف نظر از مباحث اساسی هستی‌شناسانه، ویژگی‌هایی همچون اختیار، تغییرپذیری، انعطاف‌پذیری، کمال‌جویی و پیشرفت، آشکارا از آدمی موجودی استثنایی در بین موجودات دیگر ساخته است. انسان، می‌تواند هم آموزش و هم تربیت را به دو شکل خودآگاهانه و ناخودآگاهانه فرا گیرد.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی افزود: در این تغییر و کمال‌جویی، پیدا کردن راحت‌ترین، عینی‌ترین و سریع‌ترین مسیر، همواره مطلوب متولیان امر تعلیم و حتی متربیان و متعلمان بوده است. الگوپذیری را می‌توان در رسیدن به کمالات، عینی‌ترین و سریع‌ترین راه دانست.
وی با اشاره به ویژگی های جوانی بیان داشت: دوران جوانی نیز به دلیل برخورداری آدمی از فطرت پاک و گرایش به آرمان‌های انسانی، آماده‌ترین دوره برای معرفی و بهره‌گیری درست از الگو می‌باشد. متعلمان و افراد تحت تربیت، همواره خواهان آن‌اند که اهداف و غایات تعلیم و تربیت را در قالبی مجسم و عینی مشاهده کنند؛ چراکه این امر، ضمن دفع توهمی و ذهنی بودن آموزه‌های تربیتی و رفع شبهه خیالی بودن گزاره‌ها، حرکت در مسیر تعلیم و تربیت را سرعت می‌بخشد.
اشرفی با بیان اینکه در ابتدا باید ابعاد کار بزرگ حضرت زینب(س) روشن شود گفت: پس از روشن شدن ابعاد زندگی ایشان روی این مساله باید تمرکز کرد که ایشان چه مراحلی را طی کرده اند که از نظر فکری و عملی قدرت انجام چنین کار عظیم و تحول ناشی از آن را دارا بودند.
وی افزود: برای شناخت صحیح و کامل زندگی حضرت زینب(س) نیاز به یک مدل با شاخصه های متناسبی می باشد که بتواند تمام ابعاد زندگی این شخصیت ها را ترسیم و تحلیل نماید. بی نیازی و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ویژگی های آن حضرت است. این صفات نشان دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارت ها تا مرحله جان ایستادگی کرد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی اظهار داشت: تمام رفتار و کردار حضرت زینب (س) حول محور برتری جویی آرمان اوست، به این جهت در عین اینکه شدیدترین مقاومت و برخورد را در موضع گیری با دشمن دارد، در همان وضعیت، در برابر درخواست یک کودک چنان با عطوفت و رحمت رفتار می نماید که در طول تاریخ نظیر آن دیده نمی شود. وجود این عوامل در عالی ترین سطح، بیانگر حرکت حضرت زینب(س) در جریان عاشوراست و چارچوب یک مدل شناخت رفتاری را برای سایر زنان نمونه شکل می دهد.
وی در ادامه به شرایط جامعه دوران زندگی زینب کبری(س) اشاره کرده و متغیرهای اجتماعی آن عصر را برای شناخت شخصیت آن حضرت مؤثر دانسته و بیان داشت: شرایط حضرت از نظر سیاسی، درگیری با حکومت بنی امیه بوده و از نظر فرهنگی، پیدایش نژادگرایی و به لحاظ اقتصادی، حاکمیت مطلق نژاد گرایی است که به مراتب ظالمانه تر از استبداد مطلق است. حضرت با وضعیتی مواجه شده اند که نه تنها شرافت در هیچ مرتبه ای از آن وجود ندارد، بلکه ستم و پذیرش ستم با هم توأم شده است که بدترین وضعیت برای شرایط اجتماعی است.

About محمدی

همچنین بخوانید

تلاش غرب برای ایجاد انحطاط فکری و اخلاقی در ایران بود

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، وجیهه اشرفی ریاست جمعیت بانوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: